Vis als ontbijt of lunch bij SAP. Lekker en gezond, maar waarom?

Op de menukaart van SAP vind je gerookte zalm, gemarineerde grote garnalen en onze huisgemaakte tonijnsalade. Je bent een foodie en weet dat vis gezond is, maar terwijl je over je keuze nadenkt, vraag je jezelf af waarom dat eigenlijk zo is. Welke voedingsstoffen in vis hebben zo’n goede invloed op je lichaam? En wat is dat effect op je gezondheid precies? En kan daarentegen het eten van vis ook risico’s met zich meebrengen? 

Vis is een verzamelnaam voor alle dieren met vinnen, schubben of kieuwen die onder water leven. Binnen deze soort vallen dus erg veel verschillende vissen. Ik maak nu het onderscheid tussen vette vis (bevat meer dan 10% vet) en niet vette vis, omdat deze verschillende voedingsstoffen bevatten.

Bij vette vis kun je denken aan zalm, haring, makreel, paling, sardines en heilbot. Het voedingscentrum raadt aan om minstens één keer per week vette vis te eten. In vette vis zitten namelijk veel visvetzuren DHA en EPA (ook bekend als omega 3), dit zijn onverzadigde (goede) vetzuren die de bloeddruk verlagen en een positief effect hebben op hart- en vaatziekten. Zo heb je bijvoorbeeld bij minimaal één keer per week tegenover minder dan één keer per maand vis eten, een 10% lagere kans op een beroerte en een 15% lager risico op overlijden aan hartziekten.

Daarnaast is vette vis rijk aan:

  • Vitamine A: goed voor huid en ogen
  • Vitamine B2: zorgt voor energie
  • Vitamine B6: belangrijk voor weerstand en spijsvertering
  • Vitamine B12: maakt rode bloedcellen aan
  • Vitamine D: goed voor de botten
  • Jodium: onderhoud de schildklierhormonen
  • Fosfor: geeft stevigheid aan het skelet
  • Seleen: antioxidant, ruimt schadelijke stoffen op
  • Eiwitten: zorgen voor cel opbouw
  • Ijzer: nodig voor het zuurstoftransport in het bloed

Een heel rijtje voedingsstoffen dus, die je lichaam nodig heeft.

Hier houdt het meestal op bij een foodblog. Alle goede effecten van vis zijn gegeven. Na het lezen van deze informatie is de boodschap duidelijk overgekomen; ik moet meer vis eten, want vis is gezond. Maar laten we nu iets verder gaan dan dat. Wat zijn de risico’s bij het eten van vis?

Vis kan besmet raken met ziekteverwekkers of er kunnen door milieuverontreiniging schadelijke stoffen voorkomen in vis zoals zware metalen, dioxines, PCB’s of resten bestrijdingsmiddel. Daarnaast kan er in gekweekte vissen antibiotica zitten. Dit klinkt allemaal erg heftig, maar gelukkig is er in de Europese Unie een wetgeving opgesteld waarin staat hoeveel van de schadelijke stoffen of ziekteverwekkers er in vis mag zitten. Er kunnen dus wel slechte stofjes in vis zitten, echter zijn deze in zo’n kleine hoeveelheid aanwezig dat ze niet schadelijk zijn voor je lichaam. Bovendien wegen de voordelen van het eten van vis vele malen zwaarder mee dan de nadelen.

We kunnen concluderen dat je dus zeker één keer per week een bagel of salade met tonijn, garnalen of gerookte zalm bij SAP moet komen eten om je gezondheid te bevorderen. Wisten jullie dat er sinds kort een nieuwe vestiging is op de Markt in Maastricht!? We hebben nu drie vestigingen. Twee in Maastricht en één in Sittard. Des te meer reden om zo snel mogelijk je vriend/vriendin te appen en een overheerlijk sapje te komen drinken, samen met jouw superhealthy vis bagel!