Lekker ontbijten en lunchen bij SAP als vegetariër, veganist, of flexitariër

Gezien SAP een grote keuze aan onder andere veganistisch eten op de menu kaart heeft staan, vonden wij het een goed idee om hier wat meer informatie over te geven. Is veganistisch eten hetzelfde als vegetarisch? Eet een vegetariër wel vis? En heb je al eens van flexitariërs gehoord? Waarschijnlijk ben jij er een van!

De definitie van deze verschillende eetgewoonten:

Vegetariër

Een vegetariër is iemand die geen vlees eet, maar wel ei en zuivel. Binnen deze categorie vallen ook de pescotariërs, zij eten wel vis maar geen vlees. Ongeveer 5% van de bevolking is vegetarisch.

Veganist

Een veganist eet helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen melk of eieren. Zij gebruiken verder geen materialen afkomstig van dieren, zoals leer.

Flexitariër

Daarnaast heb je ook flexitariërs, dit zijn mensen die op sommige dagen vlees laten staan. Bijna 90% vande Nederlanders eet regelmatig ten minste één dag in de week geen vlees. 55% eet 3 dagen of meer geen vlees bij de warme maaltijd.

Steeds meer Nederlanders eten minder of geen vlees, vanwege hun gezondheid, dierenwelzijn of het milieu. Maar wat zijn de gezondheidseffecten hiervan op je lichaam?

Over het algemeen zorgt minder vlees en zuivel eten voor een lager risico op hart- en vaatziekten. Echter zitten er ook een aantal belangrijke voedingsstoffen in vlees die je hierdoor kunt missen, namelijk:

  • Eiwitten: zorgen voor celopbouw
  • Ijzer: transporteert zuurstof door het bloed
  • Vitamine B1: verbrandt koolhydraten
  • Vitamine B12: maakt rode bloedcellen aan

Voor extra tips en informatie over vegetarisch eten en de gezondheidseffect kun je kijken op deze website.

We hopen je iets te hebben bijgebracht over de verschillende eetstijlen. Loop vooral eens bij SAP Maastricht of Sittard binnen voor een lekker ontbijtje of lunch om te ervaren dat veganistisch eten zo slecht nog niet is. Je kunt bijvoorbeeld bij ons terecht voor een vegan bagel, cheesecake, salade of juice. Ben jij nou wel een vlees liefhebber, dan hebben we uiteraard ook een uitgebreide keuze aan lekker eten voor jou!

Eiwitten, ijzer en vitamine B1 kunnen uit ei, peulvruchten, sojaproducten, noten en pitten gehaald worden. Vitamine B12 zit daarentegen alleen in dierlijke producten (vlees en zuivel). Veganisten krijgen daarom het advies vitamine B12 supplementen te slikken.